lundi 14 décembre 2009

flódni...

a képek mostanában nem sikerülnek:)

megint egy olyan édesség, amire a legjobb szó, hogy ahány ház, annyi szokás. Lehet tradicionálisat sütni, ami az eredeti "kóser" receptekből indul ki és lehet csak flódnit is sütni, ami hasonlít inkább a réteges bejglihez, plusz egy réteg alma. Pesten a cukrászdákban inkább az utóbbit, kapni. Itt Brüsszelben pedig egyiket sem.

Pénteken megpróbáltam a lehetetlent, mert a háztartásom nem kóser, de a flódni készítésénél törekedtem arra, hogy kóser közeli legyen a végeredmény. Amolyan tréfli, de mégis az eredeti recept alapján.

A tészta elkészítéséhez folyadékként bort, illetve a párolt alma levét használtam, talán ez az egyik titok. A töltelékekhez szintén a bor volt a segéd anyag.

Elkészítettem a tésztát, amely három tojás, fél kiló liszt, igény szerint bor, 25 dk vaj csipet só és 20 dkg cukor összegyúrása és kb. 6 órás pihentetésből állt össze.

A töltelékek:
Dió:
40 dkg darált dió
15 dkg cukor
reszelt narancs héj
1,5 dl fehér bor
10 dkg étcsokoládé

felforraltam, lehűtöttem

Mák:
30 dk darált mák
10 dkg cukor
15 dkg lekvár ( most meggy)
1 evőkanál méz
reszelt citrom héj
1.5 dl fehérbor

felforraltam, lehűtöttem

Alma:
1 kg alma, hámozva vastagabb szeletekre vágva
1,5 dl bor
fahéj
vaníliás cukor

pároltam, lecsöpögtettem és lehűtöttem

Amikor eljött az ideje, a tésztát ötfelé vágtam és a gombócokat vékonyra nyújtottam és elkezdődött a flódni felépítése.

Első réteg tésztára jött a dió töltelék, majd megint tészta és az alma, ezt követte a mák, végül egy réteg lekvár és megint a tészta. Lekvárnál mellé nyúltam és a szilva helyett ribizlivel kentem meg, de a végeredményen mit sem változtatott.

A végeredmény viszont flódni volt a javából. Ami nehéz, hogy meg kell várni a kihűlést, mert melegen nem szeletelhető és az ízek sem jönnek elő, sőt minnél többet áll, annál jobb. Ja! sütni legalább három órán keresztül és 150 fokon. Lassan, mert a vastag réteg csak így sül át teljesen és így kerülhető el, hogy ne ázzon el a tészta. A tetejét tojás sárgájával érdemes meg kenni és a sütés előtt vízzel, mert márványos lesz. (azt mondják)

7 commentaires:

Raindrop a dit…

Hogy te milyen ügyes vagy!?!?!
Még félrekenéssel együtt is, csak lesek!
Megemelem a bojtos sapkám!! :D

trinity a dit…

Azta mindenségit, de ügyes vagy!!!!
Nem gondoltam, hogy tényleg megsütöd!!!! Gratulálok, szerintem ez gyakorlott háziasszonyoknak sem egy rutin sütögetés...
Lehet, hogy neki kellene veselkednem?
Meddig áll el, tényleg?? Inkább közvetlenül ünnepek előtt kellene sütnöm?

belgasagok a dit…

Bojtos sapi az jó:)
Miért ne sütném meg:) szerintem sokáig el áll és kb. három négy nap kell ahhoz, hogy igazán ízes legyen:) tehát, ha karácsonyra sütöd, akkor még van idő. Én hanukára készítettem:)

trinity a dit…

Köszi!!
Off: az ostyát ilyen csomagolásban keresd, szerintem méretre ez a legjobb, de az 50mm-es is megfelelt nálam.
http://www.yopi.de/image/prod_pics/2957/f/2957921.jpg

Anonyme a dit…

En a kostolo oldalarol allithatom: kivalloan sikerult a flodni es igen, en miattam nem vartunk meg orakat, hogy 100asra lehulljon... :))
ana

belgasagok a dit…

Köszi Trinity:) megnézem mit tehet a nümbergi mézeskalács ügyért:)

belgasagok a dit…

Éljen Ankara:) látom akkor szerencsésen megérkeztetek és a Jourdanos krumpli is elfogyott:)